Weg met de kaders

Een paar keer per week raak ik in gesprek over communicatieve organisaties. Dan blijkt dat ieder daar een eigen beeld bij heeft. De meeste communicatieprofessionals hebben het dan over anderen in de organisatie. Die moeten iets leren, die moeten ze faciliteren en coachen. Projectleiders of programmamanagers hebben het bij een communicatieve organisatie over andere zaken. Medewerkers die verantwoordelijkheid nemen, het gesprek aangaan, duidelijk zijn in hun rol. Het leuke is dat ze het soms over dezelfde medewerker hebben.

Wat is nodig om communicatief te kunnen zijn?

Dan is het interessant om te kijken naar de verwachtingen. Wat heeft deze medewerker van de communicatie-expert nodig om communicatief te zijn? Gaat het dan om schrijfvaardigheden, de huisstijlkaders of iets anders? Hier zie ik vaak dat communicatieprofessionals (onbewust?) in oude patronen schieten: dat we er zijn om anderen duidelijk te maken wat er binnen de (huisstijl) kaders mag en hoe anderen hun communicatie in moeten richten. Maar gaat er dan niet iets fundamenteel mis?

Rol communicatieadviseur

De essentie van een communicatieve organisatie is dat deze weet wat de omgeving nodig heeft en daar op reageert. Dat betekent ook iets voor de interne dienstverlener. Deze moet de vraag van de collega centraal stellen: Wat heb je nodig om je verantwoordelijkheid te nemen? Hoe kan ik daar een bijdrage aan leveren? Wat heb je nodig om je in de juiste rol te presenteren namens onze organisatie?

Het kader is dan de vraag hoe je oplossing bij draagt aan het succes van je collega en daarmee de organisatie. Daar past geen voorschrift bij, elke medewerker is zelf verantwoordelijk. Kaders en regels passen daar niet bij, advies (en eventueel uitvoering) op maat wel.

Vorig bericht
Teksten maken die lezers wel boeien
Volgend bericht
De vier typen (communicatie) adviseurs

Dit vind je misschien ook inspirerend!