Werk je voor een organisatie, of bij een organisatie?

Als je veel met het openbaar vervoer reist hoor je de meest uiteenlopende gesprekken. Zo zat ik laatst in de trein naast twee mensen die elkaar beter wilden leren kennen. Alle cliché-vragen werden uit de kast gehaald, waaronder de vraag ‘Wat doe je voor werk?’.

“Ik werk voor organisatie A”, zei de ene persoon, terwijl de ander vertelde dat hij bij organisatie B werkte. Voor een informele kennismaking zijn beide antwoorden natuurlijk prima, maar professioneel (en communicatief) gezien spelen de voorzetsels in deze antwoorden een grote rol.

Klantgerichte medewerkers

Want hoe klachtgericht kun je zijn als je voor een organisatie werkt? Heb je dan altijd de wensen van je klant voorop staan, of zet je -bewust of onbewust- toch het resultaat voor de organisatie centraal?

Om de uitdrukking ‘de klant is koning’ dan ook helemaal tot in de haarvaten van je organisatie en medewerkers door te laten dringen is niet zo gemakkelijk. Met alleen het inrichten van een professioneel klantcontactcentrum of het aannemen van dienstverlenende buitendienstmedewerkers red je het als organisatie niet. 

Klantbewuste organisaties

De gehele organisatie, dus van boven naar beneden en van beneden naar boven, moet zich ervan bewust zijn voor wie ze nu eigenlijk aan het werk zijn. Of nog beter; voor/door wie heeft de organisatie nu echt bestaansrecht. Maar het blijft niet bij je bewust zijn voor wie je uiteindelijk je werk doet. Je moet het in je gedrag ook kunnen laten zien. Dit betekent dat als je wilt dat medewerkers klantgericht zijn, ze ook vanuit de organisatie de ruimte krijgen om hun werk zo op te pakken dat ze het beste resultaat kunnen leveren.

Communicatieve organisaties

En natuurlijk is ‘de ruimte geven’ een vaag begrip, dat pas betekenis krijgt door het gedrag dat in organisaties als voorbeeld wordt gesteld. Gedrag dat altijd begint met het uitgangspunt dat je vanuit een organisatie voor klanten, voor mensen werkt. En dat je dit alleen maar goed kunt doen als weet want hun wensen en behoeften zijn. Vandaar dat ik graag werk aan ‘communicatieve organisaties’ die niet alleen klantgericht en klantbewust zijn, maar ook verwachten van hun medewerkers dat ze daadwerkelijk contact en verbinding maken met hun klanten en hun wensen en behoeften centraal zetten.

Vorig bericht
WhatsApp Business: hoe bereik je de doelgroep?
Volgend bericht
Welke invloed heeft emotie in gedragscampagnes op jou?

Dit vind je misschien ook inspirerend!