Website monitoring doe ik bijna dagelijks. Heb jij Google Analytics ingesteld voor je website/intranet? Kun je met Search Console overweg? Goed bezig! Of toch niet? Monitoren is niet alleen het bekijken van je gegevens, het is ook doelen stellen en conclusies trekken.
Hoe trek je conclusies uit websitegegevens?
Denk jij ook weleens: ‘We hebben een goede maand gehad, want we hadden meer verkeer’, of ‘Het directe verkeer is afgenomen, onze merknaam is minder bekend’. Het lijken misschien logische conclusies, maar ik merk zelf dat website monitoring niet heel straightforward is. Ik wil je een voorbeeldje laten zien van hoe een bepaald resultaat, meerdere oorzaken kan hebben. Hieronder staan twee grafieken. Zie jij het verschil?
Inderdaad, verkeer vanuit zoekmachines is toegenomen. Linkergrafiek is januari, rechtergrafiek is maart. Wat kan dit betekenen?
- Onze positie in Google is verbeterd en daardoor ook het doorklikpercentage.
- De call-to-actions in onze meta’s slaan aan.
- Het zoekvolume van termen waarop we optimaliseren is toegenomen.
Verder op onderzoek uit: gebruik andere tools
Om dit na te gaan openen ik Google Search Console. Daar vind ik de termen waarmee bezoekers op mijn website komen. Ik vergelijk de twee periodes met elkaar, specifiek de doorklikpercentages en de posities. Wat ik zie is dat de positie van een van de meest gezochte termen inderdaad iets is verhoogd. Van 1.3 naar 1.1. Dat betekent dat het zoekwoord steeds vaker op nummer 1 staat in de zoekresultaten van zoekers.
Mijn SEO-onderzoek gaat verder, is het zoekvolume ook toegenomen? Vergelijk de periodes weer met elkaar. Wij gebruiken Google Adwords hiervoor, daarin zie je ook het zoekvolume per maand. Helaas moet je adverteren om hier toegang voor te krijgen, maar er zijn genoeg andere gratis tools die je kunt gebruiken. Een voorbeeld is Ubersuggest. Werkt top, maar let er wel op dat je maandelijks even de zoekvolumes ophaalt, deze kun je namelijk niet terugvinden in Ubersuggest.
Wat blijkt de juiste conclusie?
Het zoekvolume is toegenomen! Niet meteen mijn eerste gedachte na al dat ge-SEO. Het is leuker om jezelf de eer te geven:) Met dit kleine voorbeeld kun je zien dat de eerste conclusie niet altijd de juiste is. Heb je hulp nodig bij je analyse? Stuur me een mailtje! Ik kijk graag wat ik voor je kan betekenen.
Bron: GIPHY