De zichtbare communicatie- professional

Veel theorieën en -modellen gaan uit van één ideale opzet van de communicatieafdeling voor elke organisatie. Maar inmiddels weet ik dat de ideale situatie om maatwerk vraagt en afhangt van de organisatievorm, het vraagstuk en de daarbij behorende rol van de communicatieprofessional. Want dé ideale communicatieafdeling bestaat niet.

Net zoals er – in mijn ogen – niet één ideale organisatievorm bestaat. Steeds meer bestuurders, directeuren en andere leidinggevenden realiseren zich dat. Ze beseffen dat hun organisatie in steeds verschillende omstandigheden haar omgeving moet begrijpen, ermee verbonden moet zijn en moet (mee)bewegen. De zogenoemde ‘communicatieve organisatie’.

Lever maatwerk

Een belangrijke meerwaarde van communicatieprofessionals ligt in het leveren van maatwerk om die communicatieve organisatie te helpen realiseren. Niet altijd even eenvoudig omdat de behoeften, omstandigheden en verhoudingen tussen organisatie en stakeholders telkens verschillen. Maar het begint altijd met de vraag ‘Hoe centraal staat de klant of de omgeving in het dagelijks werk van jouw organisatie?’. Het antwoord is cruciaal omdat het bepaalt WAT je doet, HOE je dat aanpakt en met WIE.

Breng je bijdrage in kaart

Om een antwoord op de bovenstaande vraag te kunnen geven en vast te stellen welke bijdrage communicatieprofessionals kunnen leveren aan een organisatie die communicatiever wil zijn kun je beginnen met het in kaart brengen van deze drie parameters:

  1. Het doel van de interactie tussen organisatie en stakeholders
  2. De aard en kwaliteit van die interactie
  3. De competenties die de individuele professional kan inbrengen vanuit verschillende rollen

Op basis van deze parameters hebben we een communicatiemodel ontwikkeld dat je op een praktische en eenvoudige manier helpt bij het inrichten van jouw communicatieafdeling, de ontwikkeling van de individuele communicatieprofessionals en – niet onbelangrijk – wat de bijdrage aan jouw ‘communicatieve organisatie’ is.

Model voor een communicatieve organisatie

 

Vorig bericht
Hoe maak je succesvol een persona?
Volgend bericht
Communicatie kent geen grenzen

Dit vind je misschien ook inspirerend!