Organiseren bij Scania
Organisatie

“Management voegt geen waarde toe”

di 4 juli 2017 - DOOR Peter Knoers
Terug naar overzicht

Onlangs was ik met mijn Masterstudenten op bezoek bij Scania in Zwolle. Dat bezoek is onderdeel van de course die studenten van verschillende vakgroepen bij me volgen over de veranderingen in organisaties in onze netwerksamenleving en de gevolgen die dat heeft voor werk, organiseren en communiceren.

Download het Essay NSOB

21ste-eeuws organiseren

Scania is een prachtig voorbeeld van een onderneming die 21ste-eeuws organiseren concreet heeft vormgegeven. Zoals je waarschijnlijk weet maken ze vrachtwagens. Elke dag 180 stuks. En allemaal verschillend. 2-, 3-, 4- of 5-assers, met enkele of dubbele cabine, met allerlei verschillende motortypes, opleggers, legertrucks, brandweerwagens, rode, blauwe, witte, gele. Kortom, geen wagen is hetzelfde. Dat vraagt een uitgekiend systeem van ketenregie en lean organiseren, met tal van partners die onderdelen aanleveren. Het luistert tot op de minuut nauwkeurig. Scania heeft dat inmiddels tot kunst verheven. Zo knap dat mensen van over de hele wereld komen kijken hoe ze dat doen in Zwolle. Ze hebben een ‘Disneytreintje’ aangeschaft om bezoekers langs de productielijn te rijden (zie bovenstaande foto).

Ervoor zorgen dat medewerkers kunnen excelleren

Maar het meest bijzondere is hun kijk op de beste manier van organiseren. Zo’n geoliede machine kan alleen goed werken als alle spelers hun verantwoordelijkheid nemen. Voor Scania betekende dat, dat hun medewerkers centraal staan in de organisatie en het management niet in de weg loopt. “Medewerkers voegen waarde toe voor de klant. Management doet dat niet en heeft als enige taak te zorgen dat medewerkers kunnen excelleren.“ Dat is voor hen niet zomaar een statement; ze geven het inhoud in alles wat ze doen. Mooiste voorbeeld is misschien wel het ‘Andon-koord’, een touw dat op veel plekken in de fabriek hangt. Daarmee kan elke medewerker op elk moment de productielijn stilzetten als hij dat nodig vindt. Dus als hij ergens niet tevreden over is of hij denkt dat iets beter kan. De teamleider komt meteen in actie en helpt de medewerker het knelpunt op te lossen of de verbetering aan te brengen, zodat het productieproces weer door kan. Later kijken medewerkers nog eens terug, trekken er lering uit en geven aan wat het management moet doen om te zorgen dat het geleerde voortaan de nieuwe praktijk kan worden. Zo’n koordje zouden veel meer werkenden tot hun beschikking moeten hebben.

Delen