Vorige week las ik dat KLM overstapt naar een papieren versie van hun personeelsmagazine. KLM denkt dat je bedrijfstrots beter via papier kunt communiceren. Daarmee gaan ze terug naar een magazine dat op de deurmat valt en waar het gezin kan meekijken. Ik betrapte mezelf met een glimlach op mijn gezicht na het lezen van dit bericht. Iets in mij zei: “zie je wel”.
Fan van offline
Ik ga nu niet een heel verhaal ophangen over online communicatie, offline communicatie en in welke mate deze twee elkaar kunnen versterken. Dat offline en online elkaar versterken, dat is nu eenmaal zo. Maar dat wil niet zeggen dat je geen voorkeur mag hebben voor het een of het ander, toch?
Noem het ouderwets of niet, maar ik merk dat ik fan ben – en naar verwachting blijf – van offline communicatie. Ik doel dan niet op de in-je-hand-gedrukte-wat-moet-ik-hiermee folder die ik een paar dagen geleden van politieke partij X op het station kreeg. Ik doel op een papieren uitnodiging voor dat ene leuke feestje per post in plaats van een uitnodiging via facebook. Het verdwalen in de zaterdagkrant, in plaats van scrollen in Blendle. Het met-een-natte-wijsvinger-anders-krijg-ik-de-bladzijde-niet-om lezen van de reclamefolders op maandagavond. En het op vakantie nat geworden en vol zand gestrooide tijdschrift in plaats van de tien-manieren-om-30-kilo-af-te-vallen artikelen waar je in aanraking mee komt als je beseft dat je tijdens het online surfen verdwaald bent.
Uitgeschakeld
De digitale versies zijn er niet voor niks. Dat weet ik. Print kost veel geld en de verspreiding van offline middelen is een stuk minder duurzaam dan wanneer het via een online kanaal gebeurt. Maar dit maakt mij niet minder fan. Offline communicatie schakelt jezelf en alle hectiek om je heen eventjes uit. Je raakt verzonken in het verhaal en raakt niet afgeleid door de – vaak schreeuwerige – advertenties aan de rechterzijde van je online artikel. En daarnaast kleuren de abri’s het grijze straatbeeld, is een stapeltje koffietafelboeken op je tafel tegenwoordig helemaal hip en voel ik mij na het lezen van twee psychologie magazines – in die drie uur op de kappersstoel – opeens naast communicatieadviseur ook een ware psychologe.
Ga voor verbinding
Naast de offline communicatiemiddelen die ook daadwerkelijk tastbaar zijn, doel ik ook op het offline gaan van mensen: bijvoorbeeld tijdens een gesprek. Elkaar aankijken en zeggen wat je voelt, denkt, vindt en de ander daar weer op laten reageren. Ik merk dat ik gevoelig ben voor de energie van een ander en heb er oog voor wanneer deze energie lager is dan ik denk dat zij hoort te zijn. Dan heb je juist dat contact, het offline aspect, nodig om dichterbij elkaar te komen. Op deze manier kom je te weten waar de pijn ligt en en ben je naar mijn mening dichterbij de verbinding met elkaar. Mijn collega Patrick schreef hier al eerder over in zijn blog ‘Praat niet over maar met buiten‘.
Maar ook wanneer je nieuw bent binnen een organisatie. Of graag nieuwe mensen wilt leren kennen en je netwerk wil uitbreiden. Je hebt al snel contact met iemand via de mail, maar je weet dan vervolgens helemaal niet wat voor een persoon dit is. Zelf ben ik een voorstander van het inplannen van – korte – kennismakingsgesprekken. Dit heb ik ook gedaan toen ik zo’n drie maanden geleden binnenkwam bij HVR. Ik kreeg dertien nieuwe collega’s en wilde ze graag allemaal leren kennen. Op zowel zakelijk als persoonlijk gebied.
Dit geldt ook voor als je buiten je eigen organisatie contact wil maken. Of wanneer je terecht komt in een hele grote organisatie. Begin dan niet met een e-mail, maar bel diegene eens.
Tijdens zo’n kennismakingsgesprek kom je vaak te weten wie de persoon achter je collega en/of stakeholder is en waarschijnlijk ook hoe diegene over bepaalde dingen denkt. Bespreek werkgerelateerde zaken, maar heb het ook over koetjes en kalfjes. Hoe ongemakkelijk dit een eerste keer ook voelt of misschien wel onbelangrijk lijkt. Uit eigen ervaring blijkt dit een goede basis voor het begin van een samenwerking en een eventuele duurzame (werk)relatie te zijn.
Dichterbij het bewustzijn
Ook geloof ik dat je via offline communicatie dichterbij het bewustzijn van anderen komt. En je doelgroep daardoor ook op een betere, meer aansluitende, manier kan beïnvloeden. En dat is waar het bij communicatie om gaat, aangezien ik communicatie als een middel om (hogere) organisatiedoelen te bereiken zie. En dat, dat per vraagstuk verschilt is voor mij vanzelfsprekend. Het hangt van de doelen af die een organisatie heeft en welke strategie en/of middelen daar het beste bij passen om dat te kunnen bereiken. En niet andersom, wat nog wel eens voor komt. We bevinden ons in een digitale – online – wereld, waar de offline skills van de communicatieprofessional essentieel blijven.
Hoofd en hart aan elkaar verbinden
KLM gaat terug naar de papieren vorm, zodat de familie ook wordt betrokken. Volgens KLM past dit bij het verhaal om hoofd en hart van de mensen via storytelling aan elkaar te verbinden. En daar geloof ik in. Ik geloof in het feit dat je door offline communicatie dichterbij de verbinding met jezelf, maar ook met de ander komt. Ik ben benieuwd wie er volgen.