van website naar webpresence
Realiseren

Van website naar webpresence

za 1 juli 2017 - DOOR Marieke Hendriksen
Terug naar overzicht

26 juni 2017 is voor mij een bijzondere dag: de nieuwe eindhoven.nl ging live! Mijn laatste project bij de gemeente. Het project dat ik niet helemaal kon afmaken en waarvan nu, dankzij de inzet van mijn collega’s van toen, een gebruiksvriendelijke en flexibele basis staat.

Samenwerken

De website is kleiner dan dat hij was en daardoor kan de informatie overzichtelijker gepresenteerd worden. Een van de sleutels daarvoor is de intensievere samenwerking met partijen als Eindhoven365, Stichting WIJeindhoven en Cure Afvalbeheer. Samen is gekeken welke informatie bij welke bron hoort en hoe we die informatie optimaal vindbaar kunnen maken. Niet meer alles zelf publiceren, maar rekening houden met de samenhang op het web is één van de uitgangspunten van de volgende ontwikkeling voor Eindhoven.

Blik verbreden

Want deze website vormt slechts de basis van het project waar we ooit aan begonnen. Vanzelfsprekend zal hij doorlopend geëvalueerd, aangescherpt en verbeterd worden, maar dat niet alleen. Want naast dat er hard gewerkt is aan de site, is er zeker ook keihard gewerkt aan een bredere blik op (online) communicatie binnen de organisatie. Een blik die niet meer blind staart op de eigen website en dat alles daar op moet. Een blik die ook ruimte biedt voor communicatiepartners en inzet van andere middelen. Een blik die kijkt naar de gebruiker van het internet: zijn behoeften en zijn gedrag. Een blik op de webpresence.

Webpresence

En dat kan in sommige gevallen betekenen dat het effectiever is om de ontvanger digitaal op te zoeken op platforms waar hij aanwezig is. Dat het efficiënter kan zijn om informatie te delen op de site van een partner, als de ontvanger daar zit of zoekt. Dat het gebruiksvriendelijker kan zijn om je te richten op het samenvoegen van juiste datasets en daar een goede app voor te (laten) ontwikkelen. En dat het soms logischer is om je inwoners contact op te laten nemen als de informatie maar voor een kleine groep interessant is of te ingewikkeld om in een monoloog uit te leggen. Dan dat het is om de boodschap op je website te publiceren.

Pak in dat soort gevallen net als Eindhoven de uitdaging aan en kijk bij vragen naar de gehele webpresence (en verder). Naar de website, maar ook naar platforms, partners, social media, data, een slimme tool (of een offline mogelijkheid). Het zou zomaar kunnen dat je dan beter gehoord wordt en dat je achterban je meer waardeert.

Contact

Benieuwd naar hoe jouw organisatie online beter aansluit bij de bezoeker? Neem dan contact met me op, ik denk graag mee!

Delen