Brillen - voor wie ga jij aan de slag in 2018 - Peter Knoers
Strategie

Voor wie ga jij aan de slag in 2018?

di 2 januari 2018 - DOOR Peter Knoers
Terug naar overzicht

Het afgelopen jaar zag ik weer veel artikelen, bijeenkomsten en workshops langs komen over de rol van de communicatieprofessional of de communicatieafdeling. Soms lijkt het wel of zich daar het centrum van de wereld bevindt. Alsof de zoektocht naar onszelf onze belangrijkste queeste zou moeten zijn.

Misschien is het aardig in 2018 af en toe eens door een andere bril te kijken: voor wie kunnen communicatieprofessionals betekenis hebben? Wie kunnen wij met onze bijdrage een stapje vooruit helpen?

Antwoorden ‘door de oude bril’

Vaak nog levert die vraag de oude antwoorden op. Veel communicatieprofessionals zien de continuïteit en het succes van hun organisatie nog steeds als hoogste doel. En niet te vergeten de continuïteit en het succes van het bestuur. Voor velen is de bestuurskamer nog steeds de plek met de grootste aantrekkingskracht. En wordt hun agenda gedomineerd door reputatiebescherming, imago building, gedragsbeïnvloeding, framing en spinning.

Antwoorden vinden door nieuwe brillen

Maar je zou ook anders kunnen kijken, afhankelijk van waar je werkt. Door de bril van inwoners, klanten, patiënten, leerlingen, omwonenden, collega’s. En dan niet stiekem toch in het achterhoofd de vraag: wat kan mijn organisatie er beter van worden? Maar alleen: wat moet ik doen voor jou? Hoe kan ik jou echt vooruit helpen? Durf eens echt in de schoenen van die ander te gaan staan. En bekijk de wereld door diens ogen. Zonder reserve, zonder dubbele agenda. Het levert je bijzondere inzichten op. En als het goed is, kun je je organisatie er ook nog mee helpen beter te functioneren. Probeer het maar eens in 2018. Ik wens je een mooi jaar en veel brillen!

Delen