Advies

De basis voor de boodschap

In 5 stappen een positieve gebruikerservaring

Stap 1: Heb empathie

We verzamelen relevante data over de motivaties, weerstanden en gedragsfactoren van de doelgroep en verdiepen ons in hun belevingswereld. We weten waar de doelgroep tegenaan loopt en wat hun wensen en behoeften zijn. Soms leggen we dit ook vast in persona’s.

Stap 2: Definieer het probleem

We analyseren de informatie en definiëren de opgave waar we voor staan vanuit het perspectief van de doelgroep. Wat is het probleem dat we oplossen? Wanneer doen we het goed? En wat is het beoogde resultaat?

Stap 3: Genereer de beste ideeën

We ontwikkelen een gedragen en weloverwogen strategie en aanpak en/of we bedenken veel verschillende (outside-the-box) ideeën om het kernprobleem om te lossen.

Stap 4: Maak een prototype

We ontwikkelen moodboards, concepten en/of klikbare,  prototypes en  realiseren de best mogelijke oplossing. We delen en testen het prototype binnen het team en een klein groepje stakeholders voor we het eindresultaat opleveren

Stap 5: Test de oplossing

We valideren de oplossing met gebruikers en testen de prototypes op gebruiksvriendelijkheid. De Design Thinking Methodiek is niet linear, maar juist flexibel en iteratief. De oplossing wordt steeds beter door continue feedbackloops.

Bedenken, testen en doorpakken!

Het lijkt alsof onze aanpak veel tijd kost. Het tegendeel is waar. Omdat we vooraf goed nadenken, ons verdiepen in de opgave, de stakeholders bij de opdrachtgever én de doelgroep betrekken, weten we vooraf snel dat onze oplossing écht gaat werken. Dat testen we. En dat testen doen we met 5 personen uit de doelgroep.

Uit ervaring – en dankzij wetenschappelijk onderzoek – weten we dat je maar liefst 80% van alle input verzamelt, wanneer je met 5 personen test. En omdat de opdrachtgever en stakeholders de oplossing met ons bedacht hebben, hoeft er ook niet meer over vergaderd te worden. We kunnen meteen aan de slag met de feedback van de doelgroep.

Kortom, we hebben het proces goed uitgedacht én getest.

Suzanne Trippelvitz

Advies nodig?

Suzanne leidt meerdere projecten en geeft communicatieadvies aan diverse opdrachtgevers. Ook geeft ze leiding aan het adviseursteam en werkt ze het financiële beleid en het HR-beleid van HVR uit. Heb je vragen of wil je gewoon een keertje kennismaken?

Portfolio-items

Inspiratie