Content

Van boodschap naar communicatiemiddel

Content

Blogs, vlogs, artikelen, foto’s, video’s, podcasts, advertenties, websites, nieuwsbrieven, socialmediakanalen: de gereedschapskist van onze contentmanagers puilt uit van mogelijkheden.

Communicatiemiddelen realiseren

Met jouw middelen, acties en activiteiten sla je een brug tussen het realiseren van jouw doelen én van de wensen en behoeften van jouw doelgroep(en). Om jouw boodschap bij specifieke doelgroepen onder de aandacht te brengen, zijn vaak verschillende kanalen en middelen nodig. Vaak is de tijd en het budget gelimiteerd, daarom moet je slimme keuzes maken. De ideale middelenmix is voor iedere opgave anders, maar de acties die je onderneemt om tot de optimale middelenmix te komen zijn altijd hetzelfde.

Onze contentmanagers helpen jou bij het samenstellen van een optimale middelenmix voor een doeltreffende communicatiestrategie en -aanpak.

In 7 stappen naar de optimale middelenmix

Stap 1: Formuleer communicatiedoelen op basis van doelstellingen

Vertaal jouw analyse van de opgaven, feiten en cijfers over de doelgroep naar communicatiedoelen: wat moet de doelgroep doen, voelen, vinden, weten en/of bespreken?

Stap 2: Bepaal wie jouw doelgroepen zijn

Welke personen of interne of externe partijen zijn relevant voor het realiseren van jouw doelen? Hoe beter je weet wie jouw doelgroep is en welk gedrag de doelgroep vertoont, hoe gerichter jij hierop in kunt spelen.

Stap 3: Stel de relatie tussen doelen en doelgroepen vast

Weeg de communicatiedoelen (stap 1) en doelgroepen (stap 2) tegen elkaar af. Hoe belangrijk zijn de doelgroepen voor het behalen van de gestelde doelen?

Stap 4: Bepaal welke informatie relevant is voor de doelgroepen

Welke informatie heeft de doelgroep nodig om actie te ondernemen? Wat is er al en wat moet nog ontwikkeld worden?

Stap 5: Maak jouw feature matrix

In de feature matrix leg je de relatie tussen de doelgroepen (stap 2) en de features (stap 4). Welke features zijn voor welke doelgroepen relevant? De meest overtuigende feature matrix ontstaat op basis van doelgroeponderzoek.

Stap 6: Bepaal welke kanalen en middelen je inzet

In een crossmediale aanpak treedt ‘kruisbestuiving’ op tussen verschillende media. Kanalen en boodschappen zijn zo op elkaar afgestemd dat deze elkaar versterken. We zoeken uit waar de doelgroep zich bevindt en hoe we die zo gericht mogelijk kunnen bereiken.

Stap 7: Stel jouw contentmatrix op

In deze laatste stap maken we het super concreet en maken we de vertaalslag van het overzicht van de kanalen en middelen naar creatieve content acties. In de contentmatrix richten we ons op de relatie tussen de doelen die jij wilt realiseren (stap 1) en de kanalen en middelen (stap 6) die we hiervoor inzet en we bepalen de rubrieken.

We doen het samen!

Bij het ophalen en prioriteren van bovenstaande informatie betrekken we stakeholders en doelgroepen. Dat doen we met (online) sessies. Dit leidt niet alleen tot kwalitatief betere ideeën en keuzes, maar zorgt ook voor betrokkenheid en draagvlak voor jouw advies! Het lijkt een tijdsinvestering, maar … in werkelijkheid is het een grote tijdsbesparing.

Meten is weten 

In alle fases van het proces blijven we met stakeholders en doelgroep(en) in gesprek. We meten de effecten van onze inspanningen op basis van de vastgestelde KPI’s. Zo weet je zeker dat jouw oplossing maximaal aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep en het gewenste effect sorteren.

Contentmanagers

We kunnen iedere boodschap vertalen naar een geschikt communicatiemiddel. Sterker nog, dat doen we met alle plezier! Een team van 10 contentmanagers kan alles. En als we het niet kunnen, dan maken we het ons razendsnel eigen.

Stefani

Advies nodig?

Maar hoe kies je nou het juiste communicatiemiddel? En welk kanaal is daar nu het meest geschikt voor? En hoe meet je nu het resultaat van het communicatiemiddel? Stefani kan luisteren als de beste. En ze geeft je graag vrijblijvend advies. Ze weet precies wie in het team van contentexperts jou het beste kan helpen. Mail haar anders met je vraag en maak een afspraak. Ze vindt het leuk om je te adviseren en maakt razendsnel een passende offerte voor je.

Portfolio-items

Inspiratie