Realiseren

Agrofoodpluim verbindt bestuur en ondernemers met multichannel-aanpak

Terug naar overzicht

De agrofoodsector staat voor uitdagingen: er is bijvoorbeeld veel verspilling in de hele voedselketen, de landbouw moet duurzamer en de consument vraagt om verantwoord geproduceerd voedsel. De provincie Noord-Brabant moedigt ondernemers aan die vernieuwend en toekomstgericht werken, en laat dit zien aan collega’s en Brabanders. Dit doet zij met de Agrofoodpluim. HVR Group zorgt elke maand voor de planning én nazorg van deze bijzondere prijsuitreiking. Een maandelijkse mix van projectmanagement, communicatieadvies, contentcreatie en praktische ondersteuning rond mooie ondernemersverhalen.

In september 2017 won zuivelmerk Qarc de Agrofoodpluim, of eigenlijk: Leonie van Zuilichem, de oprichtster van Qarc. Opgegroeid op een melkveebedrijf wist ze dat ze het bedrijf in wilde, maar spreidde eerst haar vleugels. Ze studeerde af aan de HAS en liep stage bij grote bedrijven, ook in het buitenland. Daarna startte ze Qarc: een duurzaam, puur toetjesmerk wat de meest transparante en kortste keten kent. De melk komt direct van de melkveehouderij en wordt op het bedrijf verwerkt tot kwark of yoghurt. Omroep Brabant  draaide een reportage van de rondleiding bij Qarc. De Provincie verzorgde samen met HVR Group, zoals bij elke winnaar, de video die Qarc mag gebruiken voor de eigen communicatie. De Agrofoodpluim werd aan de familie van Zuilichem uitgereikt omdat ze een mooi en uniek voorbeeld zijn van bedrijfsverbreding. Daarnaast bieden ze ook nog eens een duurzaam en eerlijk product, waar de Brabander en zelfs Nederlander van meegeniet.

Unieke voorbeeldbedrijven

Maar hoe komt er elke maand zo’n winnaar uit de bus? Daarvoor selecteert het ‘Pluim-team’, bestaande uit HVR-Group en de opdrachtgever, persvoorlichter en inhoudsdeskundigen bij de provincie Noord-Brabant elk kwartaal een groslijst vol kanshebbers. Dit zijn stuk voor stuk unieke bedrijven die een voorbeeld zijn van waar de provincie met de sector naartoe zou willen, in het belang van de Brabanders. De gedeputeerde die de prijs uitreikt selecteert hieruit de uiteindelijke winnaar.

Vervolgens neemt HVR Group contact op met de winnaar en gaat de mediamachine elke maand weer lopen. We organiseren met de winnaar de uitreiking, maken van een telefonisch interview een persbericht, en draaien een video die de winnaar ook in het bezit krijgt om te gebruiken voor hun eigen communicatie.

De uitreiking

Elke Agrofoodpluim wordt door de gedeputeerde uitgereikt op locatie bij de ondernemer zelf. In overleg met de ondernemer maken we er een intieme ‘keukentafel’-bijeenkomst van. Daarbij schuiven ook familie, medewerkers, en een enkele beleidsmedewerker aan. Zo ontstaan mooie, eerlijke gesprekken die ook kunnen leiden tot felle, emotionele discussies over de implicaties van provinciale maatregelen in de veehouderij. Dat is heftig, maar ook goed. Zo houdt het bestuur contact met wat er in de praktijk leeft en hebben ondernemers andersom het gevoel gehoord te worden.

Aandacht en verbinding in de praktijk

Na deze informele start wordt vaak pas pers uitgenodigd tijdens een rondleiding op het bedrijf. HVR Group verzorgt een persbericht wat ook verschijnt op brabant.nl en genereert aandacht op social media: met name via Facebook, LinkedIn en Twitter. Ook publiceren we een (langer) artikel op het platform Brabantse Agrofood 2020.nl. Zo zetten we met de ‘Pluim’ een winnend bedrijf in de kijker bij een breed publiek: zowel zakelijk als bij de consument.

Elk half jaar evalueert het team of de (pers)aanpak werkt en welke lijn wordt uitgezet met de nieuwe reeks winnaars. Daarnaast nodigen we alle voormalig winnaars uit voor een halfjaarlijks netwerkevenement. Zo houdt de gedeputeerde contact én brengen we voorlopers in de Brabantse agrofoodsector met elkaar in contact.

Andere werkzaamheden: uitvoering en strategie rond Agrofoodthema’s

Voor het Agrofooddossier van de Provincie Noord-Brabant doet HVR Group verschillende andere werkzaamheden. De veehouderij staat voor uitdagingen en daarvoor is stevig beleid, maar ook een pakket aan ondersteuningsmaatregelen ingericht. Met strategisch communicatieadvies en diverse middelen ondersteunen wij de provincie hierbij. Denk aan de WhatsAppService voor boeren, inspiratie via het platform Brabantse Agrofood 2020 (wij voeren redactie) en losse middelen als filmpjes, (interactieve) posters en diverse teksten, zoals deze over Nedersoja.

In contact komen

Ben je benieuwd of wij je kunnen helpen met jouw vraagstuk? Laat het ons weten, we kijken graag met je mee.

Neem contact op