Obvion: samenwerken met behulp van de netwerkkaart

Terug naar overzicht

Hoe breng jij de medewerkers in jouw organisatie samen? Dat begint met contact maken. HVR Group ging met de teammanagers van Obvion aan de slag. Tijdens een workshop rond ‘verbindend communiceren’ leerden zij elkaar nog beter kennen.

Samenwerken in een grote organisatie is niet altijd gemakkelijk. Hoe weet je welke expertise en persoonlijkheden er in huis zijn, en kun je elkaar vinden? Hoe maak je écht verbinding met je collega’s? Obvion verstrekt hypotheken, heeft al ruim 35 jaar ervaring in het vak en ruim 600 mensen in dienst. Met zo’n grote organisatie is het zaak om te zorgen dat afdelingen goed met elkaar worden verbonden.

Dat sluit aan bij het gedachtegoed van HVR. Wij zien het zo: communicatie en resultaten behalen is van iedereen. En dus is samenwerking tussen  afdelingen cruciaal. Daar ging het Obvion-team mee aan de slag met de hulp van HVR. Door eerst in contact met elkaar te zijn of komen kun je verbinding maken. Daarna kun je starten of beter met elkaar samenwerken.

Speeddaten: wie zijn je collega’s echt?

Chantal was aanwezig bij een heidag van het management. In haar workshop gingen leidinggevenden in groepjes van vijf uiteen. Ze vertelden iets over zichzelf en deelden persoonlijke drijfveren met elkaar. Dat deden ze in drie rondes, als een soort speeddate. Zo maakten ze verbinding met elkaar.

De volgende stap: breng je netwerk in kaart. Met wie in de keten spreek jij? Met wie heb je veel contact, en met wie maar weinig of zelfs helemaal niet? Dat deden ze aan de hand van de netwerkkaart (zie afbeelding).

Daarna was het de bedoeling om afspraken te maken met collega’s die zich in die 2e (weinig contact) en 3e ring (geen contact) bevinden. Ga in gesprek, ontdek wie zij zijn en wat ze ter tafel brengen bij Obvion. Een kopje koffie tussen het werk door is immers snel gedronken! Zo brachten ze de eerste stap (contact maken) in de praktijk.

Een netwerkkaart voor alle medewerkers

Tot slot werd ook de netwerkkaart geïntroduceerd in de rest van de organisatie. De groep leidinggevenden spoorden hun collega’s aan om elkaar ook beter te leren kennen en eens verder te kijken dan de eigen afdeling. Daarmee leverde HVR op een hele praktische en persoonlijke manier een bijdrage aan een communicatievere manier van werken binnen deze organisatie.