Een betere site begint met luisteren naar de bezoeker

Sinds november 2017 staat ons project Wnra.nl live. Samen met onze opdrachtgever en de projectgroep hebben we hard gewerkt aan deze website. Op de oorspronkelijke vraag naar een website en tekstredactie, stelden wij voor de doelgroep bij de bouw te betrekken. Maar hoe pak je nu zoiets aan? Spoiler alert: we delen onze aanpak én een voorbeeld-test hieronder!

De Wnr… wablief?

Een stukje context: de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) wordt waarschijnlijk vanaf 2020 van kracht. Dit zorgt ervoor dat ambtenaren (uitzonderingen daargelaten) vanaf dan onder hetzelfde arbeidsrecht als alle andere werknemers in Nederland vallen. De ambtenaar blijft een werknemer met een speciale, publieke taak en bijbehorende ‘status’. Wel zullen overheidswerkgevers ineens te maken krijgen met cao’s en individuele arbeidsovereenkomsten. Dat betekent flinke administratieve klus. Wnra.nl maakt die werkgevers wegwijs in wat ze moeten doen, en wie ze daarbij kunnen helpen.

Doelgroepanalyse

Het bijzondere aan Wnra.nl is dat het traject startte én eindigde met de doelgroep: (huidige en toekomstige) overheidswerkgevers. Bij het maken van een website is kennis over deze doelgroep essentieel. En hoe kun je die kennis nu beter opdoen dan door met hen in gesprek te gaan? 

Voordat we ons stortten op contentcreatie, gingen we bij die werkgevers te rade: wie zal de website volgens jou bezoeken? Wat wil je nog weten, en welke informatie is voor jou handig om met de Wnra aan de slag te gaan? Zo kwam er bijvoorbeeld naar voren dat die doelgroep behoefte had aan informatie over het  thema ‘pensioen’. Hoe zou dit geregeld worden na de invoering van de Wnra? Vanuit de wet zelf gedacht zou dit geen logisch onderwerp zijn: er verandert immers niets rond pensioen. We focusten ons dus in eerste instantie vooral op zaken die wél zouden veranderen. Het doelgroeponderzoek wees juist uit dat je daarmee niet helemaal aansluit bij de behoefte. Een gesprek met de doelgroep brengt je dus echt verder!

Content schrijven

De resultaten van dit onderzoek koppelden we terug aan het projectteam. Dit zorgde niet alleen voor een aangescherpte navigatiestructuur, maar ook voor een rode draad door het hele proces van contentcreatie. De inhoudsexperts leverden concepten aan, die wij webklaar maakten door te redigeren en adviseren. Vaak genoeg kwamen we weer terug bij het doelgroepenonderzoek en vroegen elkaar: was dit een belangrijk punt voor de werkgevers? Hoe kijken zij hier tegenaan? Zo hielden we bij het schrijven de doelgroep steeds in ons achterhoofd.

Usability test

Eenmaal klaar voor livegang, legden we de website voor aan nieuwe testpersonen uit de doelgroep. Dat was best spannend: hoe zouden de nieuwe testpersonen uit de doelgroep op de site reageren? Hadden we de juiste inschattingen en keuzes gemaakt? Dat testten we met drie soorten opdrachten:

  • Vind het antwoord op een x aantal vragen, en vertel hardop waarom je ergens klikt, wat je denkt en vindt, of wat je mist.
  • Trek blind drie onderwerpen uit een stapel, en sorteer de rest van de onderwerpen die je bij elk onderwerp vindt horen.
  • Beoordeel de website aan de hand van een vragenlijst

Dat pakte heel goed uit. Niet alleen reageerden de proefpersonen positief op de site, ook bracht de test enorm veel inspiratie om de website verder te optimaliseren. Ook was het (voor mij) een reality check met de variëteit aan typen websitegebruikers. Zo zagen we een enkeling direct naar de zoekfunctie grijpen, en de ander juist de navigatie volgen. Sommige testpersonen scanden al ‘koppensnellend’ de pagina, anderen lazen de volledige tekst op zoek naar hun antwoord. Belangrijke aandachtspunten waren om de informatie nóg beter vindbaar te maken, pagina’s zo kort en to the point mogelijk te houden en lastige (juridische termen) echt te vermijden. Ook kregen we wat tips voor extra thema’s en onderwerpen die meer aandacht verdienden.

Laat je inspireren door onze usability test voor deze case:

Geen website staat stil

Het leuke was dat je een directe reactie van je doelgroep krijgt, en dat is ontzettend nuttig. De usability test bracht een dik rapport met optimalisaties voor livegang én voor de toekomst. Daar was onze opdrachtgever erg blij mee. Met de livegang gaven we dan ook eigenlijk het startschot voor de doorontwikkeling van Wnra.nl. Door de verbeteringen uit het usability-onderzoek, bezoekersgedrag te monitoren en regelmatig in contact te blijven met die doelgroep, blijf je relevant. Daarvoor moet je goed in de gaten houden waar de doelgroep zich beweegt: rond welke thema’s, functionaliteiten en platforms. Is het nuttig om de conversatie op Twitter aan te gaan, of is een nieuwsbrief effectiever? En dat is dan ook waar Hanna, samen met de opdrachtgever, de komende maanden mee aan de slag gaat.

Vorig bericht
Horizontaal samenwerken, verticaal verbinden
Volgend bericht
Beste communicatieprofessional, past je profiel (nog) bij je organisatie?

Dit vind je misschien ook inspirerend!