WhatsApp Business: hoe bereik je de doelgroep?

Voor de provincie Noord-Brabant zijn we aan de slag gegaan met de WhatsApp updateservice. Voor deze verzendlijst in WhatsApp kunnen boeren zich aanmelden om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in het provinciale veehouderij beleid. Na zes maanden telt de verzendlijst al 635 contacten! Werk jij met WhatsApp Business en wil je graag weten hoe je jouw doelgroep kunt overtuigen om zich aan te melden voor jouw verzendlijst?

 

Wat is het doel en wie wil je bereiken?

Wanneer je een nieuwe verzendlijst in WhatsApp Business aanmaakt, is het vanzelfsprekend dat je allereerst bepaalt wat het doel is van de verzendlijst en voor wie deze is bedoeld. Vragen die je kunnen helpen om je doelgroep inzichtelijk te maken zijn:

  • Bestaat mijn doelgroep uit mannen, vrouwen of beiden?
  • Hou oud is mijn doelgroep?
  • Waar woont mijn doelgroep?
  • Waar werkt mijn doelgroep en in welke functie?
  • Welke opleiding heeft mijn doelgroep?
  • Welke talen spreekt mijn doelgroep?
  • Welke interesses heeft mijn doelgroep?

Het doel van de updateservice is boeren voorzien in hun informatiebehoefte en ze ondersteunen bij het maken van keuzes over de toekomst van hun agrarische onderneming.

Sinds juli 2017 is er een nieuwe wet- en regelgeving voor de veehouderij. Deze beschrijft hoe de veehouderij moet veranderen naar een duurzamere sector. Daarvoor zijn een aantal maatregelen opgesteld die voor veranderingen zorgen en vragen oproepen bij boerengezinnen. Deze vragen komen via verschillende wegen terecht bij de provincie. Om efficiënt en effectief aan de informatiebehoefte van boeren te voldoen is de WhatsApp updateservice opgericht.

Waarom WhatsApp?

WhatsApp wordt door 96% van de boeren gebruikt, zowel privé als zakelijk. Verder is WhatsApp laagdrempelig: het wordt dagelijks gebruikt en de gebruikers snappen hoe het werkt. Daarbij verandert de rol van de provincie, zij is steeds vaker het aanspreekpunt voor doelgroepen. Om die redenen hebben we gekozen om WhatsApp in te zetten als communicatiemiddel. We informeren boeren over de nieuwe regels en we leggen uit wat deze voor de bedrijfsvoering betekenen. Daarnaast delen we praktische informatie, zoals over de opening van een nieuw subsidieloket of een handleiding met uitleg over een aanvraagprocedure.

De doelgroep is duidelijk, dat zijn boeren. Maar deze doelgroep kunnen we opdelen in drie subdoelgroepen:

  • boeren die stoppen met hun agrarische onderneming of hun onderneming een andere bestemming geven, zoals een evenementenlocatie of een restaurant;
  • boeren die omschakelen naar een andere manier van werken, bijvoorbeeld op kleinere schaal dieren houden of met andere bedrijfsactiviteiten als kinderopvang of retail;
  • boeren die doorgaan met hun huidige bedrijf.

Leer het mediagedrag van je doelgroep kennen

Als je duidelijk voor ogen hebt wat het doel van jouw verzendlijst is en wie je wilt bereiken, is het tijd om je te verdiepen in het mediagedrag van je doelgroep. Toen de updateservice live ging, hadden we nul contacten in de verzendlijst. Aan mij de taak om de boeren te overtuigen om zich aan te melden. Om te bepalen welke media en middelen ik het beste kon inzetten, heb ik de workshop ‘Het mediagedrag van agrariërs’ gevolgd. Tijdens deze workshop heb ik onder andere geleerd welke (sectorspecifieke) vakbladen een boer het meest leest, of zij social media gebruiken (en zo ja: welke), welke beurzen zij bezoeken en of e-mailnieuwsbrieven door hen worden geopend en gelezen. Naast de workshop onderzocht ik via welke van de provinciale kanalen en middelen we passend konden communiceren over de updateservice. Hier kom ik in de volgende alinea op terug.

Maak de juiste middelenmix

Wanneer je het mediagedrag kent van je doelgroep, heb je ook een beter idee waar zij zich offline en online bevinden en kun je aan de slag met het kiezen van de juiste middelen. Denk hierbij aan betaalde media, eigen kanalen en interne communicatie.

1. Betaalde media

Om de updateservice bij de doelgroep onder de aandacht te brengen, heb ik online mediaruimte ingekocht bij de websites nieuweoogst.nu, boerderij.nl en veeteelt.nl. Dat was een bewuste keuze, omdat uit de workshop bleek dat het overgrote deel van boeren deze websites veel bezoekt en deze bronnen raadpleegt voor informatie. Daarnaast zijn YouTube en Facebook door de doelgroep de meest gebruikte social media-kanalen. Dus heb ik ook deze kanalen van de provincie ingezet. Medewerkers van de provincie leggen in video’s uit wat de beleidsregels inhouden. Deze video’s plaatsen we op YouTube en delen we via WhatsApp, maar gebruik ik ook in advertenties, om de doelgroep een beeld te geven van wat zij kunnen verwachten als ze zich aanmelden voor de updateservice. Op Facebook zijn advertenties geplaatst, getarget op Noord-Brabant, mannen en vrouwen, met interesses in de landbouw en veehouderij. Daarbij stond er ook een advertentie op het LinkedInkanaal van de provincie om ook andere relevante doelgroepen aan te spreken die veel contact hebben met boeren, zoals adviseurs.

2. Eigen kanalen

Op brabant.nl (provinciale website) kunnen boeren meer informatie vinden over de updateservice. Met een nieuwsbericht, via Twitter en met een bericht in het Brabant magazine zijn boeren opgeroepen om zich aan te melden. Op deze website laten partners van de provincie aan de hand van ontwikkelingen, projecten en innovaties zien hoe het ervoor staat met de Agrofood in Brabant. Ook op deze website zijn boeren via een nieuwsbericht en Twitter opgeroepen om zich aan te melden voor de updateservice. Mijn gedachte hierachter was de doelgroep van de website: die bestaat namelijk uit leveranciers, afnemers, producenten en partijen die de belangen van boeren behartigen. Een doelgroep die elk op een andere manier een relatie heeft met de boer. Door hen te informeren hoopte ik mond-tot-mondreclame te stimuleren. Verder zijn ook gemeenten op de hoogte gebracht van de updateservice.

3. Interne communicatie

De medewerkers die zich binnen de provincie bezighouden met landbouw hebben regelmatig persoonlijk contact met boeren. Van groot belang dus dat zij op de hoogte zijn van de service en weten hoe je je aan kunt melden. Deze medewerkers zijn uitgebreid geïnformeerd en gevraagd de service te promoten onder hun eigen netwerk.

Deze eerste campagne duurde vier weken en het aantal aanmeldingen steeg enorm! In de eerste vier weken hadden we al meer dan 300 aanmeldingen. Dat gaf voor mij aan dat deze 1e campagne goed heeft gewerkt, maar waarschijnlijk ook dat boeren de updateservice als een relevante service zien. Daarom kreeg de campagne een vervolg. Benieuwd hoe de tweede en derde campagne eruit zien? Houd de HVR website in de gaten!

Ook met WhatsApp Business aan de slag? 

Wil je onderzoeken hoe jij WhatsApp Business kunt inzetten of wil je graag hulp hebben bij het opzetten van jouw campagne? Stuur ons dan een appje, bel of mail en wij kijken met jou naar de mogelijkheden.

Vorig bericht
Zo bepaal je de content voor je (nieuwe) website
Volgend bericht
Werk je voor een organisatie, of bij een organisatie?

Dit vind je misschien ook inspirerend!